“DİLİMİN UCUNDA KELİMELER”

Bazen hayat dinlediğim bir şarkının sözlerine benziyor; “dilimin ucunda kelimeler / bir türlü söyleyemiyorum…”

Hayallerimizi, düşüncelerimizi kâğıda dökmeye çalışırken fazla vakit kaybetmemek gerektiğini anladım. Üç aydan fazla bir süre yazmaya ara vermiştim. Ancak bu sürede de küçük insanların hikâyelerinin peşinden gitmeyi asla bırakmadım. Söz, yazıya geçmezse uçup gidiyor.

Yaptığım pek mühim bir şey mi, ona siz karar verin. Ancak hayat, daha önceki bir yazımda da belirttiğim gibi küçük insanların hikâyesinde gizlidir. Hem zaten büyük adam nedir ki! Ona da, sahnedeki projektörü fazla yaklaştırınca aslında ne kadar sıradan, küçük bir insan olduğunu anlarız. Hayır, kasdettiğim küçültme,  değil elbette. O “büyük adam” da; şirketler yöneten, şehirler kuran, savaşlar çıkaran o “büyük adam” da gözyaşlarına hakim, o da bazen sevinçten, bazen de hüzünden ağlıyordur. O da hastalanınca acı çekiyor elbette…

Dünyaya mâlolmuş büyük sanatkârların hayatlarına bakın, o büyüklüğün arkasında bizler gibi, acı, ızdırap çeken, kâh gülen, kâh ağlayan küçük bir insanı görürsünüz. O eserler, çektikleri acılar olmasaydı ortaya çıkar mıydı? Dünyayı bir asırdan fazla bir süredir güldüren Şarlo lâkaplı Charlie Chaplin’in Yumurcak filminde yetimhaneye giden küçük çocuğun kendisi olduğunu bilmesek ne kadar komik gelir o film!

Halbuki acılarını, kötü geçen çocukluğunu, kahkahalar attırarak seyrettirmiştir bize… Orhan Kemal, yoksul Çukurova insanlarının içinde olmasa o hikâyeleri yazabilir miydi, Dostoyevski Karamazov Kardeşler isimli eserindeki “baba” karakterini, kendi hayatı öyle olmasa yaratabilir miydi!

Ben de, küçücük bir şehirde, yine küçük insanların hikâyelerini yazmaya devam edeceğim. Çay Ocağındaki Hasan amcayı, belediye otobüsündeki huysuz ihtiyarı, Eski Buğday Pazarının insanlarını, bazen bir kediyi, karıncaların yuvalarına yükü kendisinden ağır yiyeceği nasıl bir sebatla taşıdığını, köyde otuz yıldır küs olan ve geçen ay barışan amca-yeğenin hikâyesini, bu barışma hikâyesini babama anlattığımda babamın gözyaşlarını tutamayışını, “döğüş, nizah neye yarar!” deyişini yazacağım.

Bana eşlik eden o şarkı bitiyor, hayat böyledir, bir şarkı biter, bir hikâye yeniden yazılır, hızlı çekim film akışındaki gibi insanlar akar gider…

***

Saklı Kalan Şiirler Köşemizin bu haftaki ilk misafiri İhsan Raif Hanım. Şair, daha çok “Kimseye Etmem Şikâyet” isimli eseriyle tanınıyor. Ama ben o şiiri değil, sanatçı Erol Büyükburç tarafından şarkı olarak seslendirilen şiiri yayınlıyorum:

AĞLARIM

Neden gülmesin gül gibi yüzler

Niçin ağlasın o güzel gözler

Niye sevgiye sevimsiz sözler

Söylenir diye şaşar ağlarım.

Şu gördüğümüz rengârenk çiçek

Sevdalı bülbül sarı kelebek

Yekdiğerini bırakıp gidecek

Vefasızlığa bakar ağlarım.

Solmasın dersin sümbülüm gülüm

Yarin elinden olacak ölüm

Bütün dünyayı inletse ünüm

Çaresizlikten şaşar ağlarım.

Neşe gizlenir çöker bir melâl

Her vücut her şey mahkûm zülâl

Son nefese kadar tükenmez cidal

Tükenmez derdim sayar ağlarım.

Aklım ermiyor of ne haldir bu

Yaşamak için dert mihnek kaygu

Bir zevke bedel bin acı duygu

Duygusuz felek sorar ağlarım.

Zalimler ceza görmeli elbet

Mazlumlar niçin çeksinler zahmet

Hak çiğneniyor nedir bu hikmet

Haksızlıklara yanar ağlarım.

*

İkinci şiirimiz geçen hafta da bir şiirini yayınladığım Şevket Hıfzı’ya ait. Yıl 1933. Şevket Hıfzı, ünlü yazar Şevket Rado’dan başkası değil. Bu şiir de sanatçı Hümeyra tarafından şarkı olarak seslendirilmiştir.

KÖRDÜĞÜM

 

Öyle uzak ki yerim,

Uzakları aşıyor…

Bütün özlediklerim

Benden ayrı yaşıyor…

Ya her şeyim, ya hiçim,

Sorma dünyam ne biçim,

Bir kördüğüm ki içim,

Çözdükçe dolaşıyor…